Annicalorie - hälsoinspiration

Livet på Gran Canaria och tankar om vikt, hälsa och klimakteriet blandat med inspirerande hälsorecept

Skön ledig måndag

Kategori: Allmänt

Utmana dig själv varje dag!

Den lediga dagen igår försvann i ett nafs men jag var igång från morgon till kväll och hann med en hel del. 
Började med att yoga och sedan styrketräna, körde core, bröst och som alltid avsluta med balansövningar - stående och på pilatesbollen. Jag är så tacksam över att vi har ett fullt utrustat gym hemma. Det är så mycket enklare att få till träningen och det finns liksom inga ursäkter. (Även om jag periodvis ändå lyckats hitta sätt att inte träna...)

Efter träningen blev det frukost i sängen med JB. Ja, jag serverar honom frukost på sängen varje dag. Kan jag ge honom en bättre start på dagen så gör jag gärna det, kärlek!
Vi är så olika när det gäller dygnsrytmen. Jag skuttar upp ur sängen tidigt men orkar inte hålla mig vaken sent och JB är tvärtom. Men det resulterar i att vi båda får lite egentid och jag hinner med min träning på morgonen vilket passar mig utmärkt. 

Godsaker från Spar Natural

Kryddor bland annat
Efter frukost åkte jag iväg för att handla och det blev först en tur till Spar Natural i Puerto Rico. Här säljer man biodynamiska produkter, naturläkemedel, ekologiskt mm. Som en riktigt bra hälsokostbutik. 
Jag hade skrivit en lista och skulle handla lite kryddor (gurkmeja och ceylonkanel), teer, buljong mm. Men det jag främst var på jakt efter var substitut till fiberhusk och pofiber för att baka fröknäcke enligt ety 8/800 recept. 
Efter mycket letande hittade jag psylliummjöl och som ett alternativ till pofiber köpte jag både cocosmjöl och quinoamjöl. 
Efter en ganska dyr shoppingrunda på Spar Natural åkte jag förbi Mercadona för den "vanliga" handlingen. En kasse på Spar gick på detsamma som tre på Mercadona! Men jag känner mig så tacksam och glad över att kunna handla bra matvaror!

Fröknäcke

Recept fröknäcke 
(Från Turbostart med 8/800)
Ca 80 kcal/bit, ger ca 20 bitar
1 dl solroskärnor
1 dl sesamfrön
1 dl pumpafrön
1/2 dl hela linfrön
1 msk fiberhusk (eller psylliummjöl)
2 msk pofiber (jag hade 3/4 msk cocosmjöl)
2 dl kokande vatten
2 msk olivolja 
1/2-1 tsk havssalt
Flingsalt att strö över. 
Så här gör du:
Sätt ugnen på 150 grader. 
Blanda alla torra ingredienser i en skål. 
Koka upp vattnet, häll i oljan och koka upp igen. 
Häll i vätskan i Fröblandningen och rör om ordentligt. 
Bred genast ut smeten tunt på en plåt med bakplåtspapper ca 30x30 cm. 
Strö över flingsalt. 
Grädda i mitten av ugnen 45 minuter. Stäng av värmen, ta ut och markera fyrkanter med en degskrapa eller kniv sätt in i ugnen igen och låt stå ytterligare 30 min för att torka till. 

Blev riktigt gott!

(null)

Jag önskar en härlig tisdag!
Annicalorie 
Kommentera inlägget här: