Annicalorie - hälsoinspiration

Livet på Gran Canaria och tankar om vikt, hälsa och klimakteriet blandat med inspirerande hälsorecept

Sömnlös i San Agustin

Kategori: Allmänt

(null)

Men hallå!!! Vaknade idag innan halv 5 och kunde inte somna om. Förvisso la jag mig innan 23 men vad sjutton! Så nu är klockan 05.15 och jag har fått i mig lite kaffe, ute är det fortfarande kolsvart. Det blir en lååååång dag!

(null)

(null)

Fix hemma
Lediga dagen igår började med att ta en tur upp till Telde för att handla lite småsaker på Leroy Merlin. En ganska stor butik som erbjuder allt mellan lampor, målarfärg, köks- och badrumsinredning, växter, utemöbler, skruvar och muttrar. 
Vi hade bestämt oss för att handla några ledsslingor hem och till restaurangen och lite annat smått och gott. Hade tur då det visade sig att det var 15% rabatt på slingorna så istället för 25€ st fick vi dem för 29. 
Efter Leroy blev det ett obligatoriskt stopp på IKEA (ligger bredvid) för att köpa smågodis till sambon. Känns alltid så hemma att komma innanför dörrarna. Hela IKEA andas Sverige vilket ju inte är så konstigt...
Tog oss sedan snabbt tillbaka hem igen. 
 Vi har under sommaren målat och fixat lite hemma och senaste projektet har varit att måla om ute på vår ena terrass så resten av eftermiddagen gick åt till att färdigställa allt. Hängde om taklampan, städade och satte möblerna på plats igen. Nu återstår bara att klä om dynorna till soffa och fåtöljer. Har hittat ett snyggt sandfärgat tyg så under veckan ska dynorna lämnas in till en butik (CID) i Tablero så fixar de omklädnad. Jag syr förvisso en hel del själv men känner att jag inte hinner just nu. 
Vi hann också med att få ledsslingorna på plats ovanpå bokhyllorna i salongen. Det blev riktigt bra och en kul inredningsdetalj. 
Vårt hus har verkligen fått sig en uppdatering under de senaste två åren och även om det har tagit lite tid så känner jag att detta nu är mitt hem. 
Måste erkänna att det var lite svårt i början att flytta ner hit utan att ha med något annat än kläder och några foton. Kände mig som en tillfällig besökare de första åren. 

(null)

Julafton idag
Tänker att jag kanske vaknade tidigt idag då jag känner mig lite pirrig i kroppen, som ett barn på julafton ungefär. 
Min bästa väninna, Mia, kommer ner för att hälsa på under 12 dagar. Vi har inte setts sedan maj förra året och det ska bli så otroligt kul och välbehövligt. Ska fylla på med massa väninnekärlek!
Mia och jag har känt varandra i 38 år! Periodvis har vi kanske inte haft så intensiv kontakt men vi har alltid funnits där för varandra. 
Och nu ser jag fram emot att få prata, dricka kaffe, åka och shoppa, sola, laga mat och bara vara tillsammans med henne. 

8/800
Igår halkade jag av banan vad det gäller mitt kostval. Maten jag åt var helt enligt plan MEN det slank ner både ett glas rött vin och en liten, mycket god glass. Kanske var det värt det just då. Nåväl nya tag idag, tillbaka till planen. 
Till middag igår gjorde jag örtmarinera, ugnsstekt kalkonfile med broccoli och bönor. En favorit som ör både snabb och enkel att tillaga. 

Örtugnsbakad kalkonfile
2 portioner
2 kalkonfileer
1 msk olivolja
2 fint hackade vitlöksklyftor 
Hackade örtkryddor (ca 1 tsk av varje). 
Basilika, persilja, oregano, timjan och rosmarin.  Salt och svartpeppar. 
Blanda olja och örter, gnid in kalkonfileerna och låt stå i kylskåpet under någon timme. 
Sätt ugnen på varmluft 150gr. 
Salta och peppra och kör filéerna till 72gr innertemperatur. 
Blir så saftigt och gött!
Jag tillagar nästan alltid fågel och fisk i ugnen och använder termometer för att få rätt innertemp och inte riskera att köttet blir torrt och tråkigt. 

Ha en riktigt fin dag!
Annicalorie 

Kommentera inlägget här: