Annicalorie - hälsoinspiration

Livet på Gran Canaria och tankar om vikt, hälsa och klimakteriet blandat med inspirerande hälsorecept

Morgonstund - egentid

Kategori: Allmänt

Underbara San Agustin där jag bor.

Märkligt det här med kroppens egen klocka. Sedan någon vecka tillbaka vaknar jag 06.14 och jag kan verkligen inte somna om även om jag säkert skulle behöva sova ytterligare någon timme. Jag är heller inte den typen av person som kan ligga kvar i sängen bara för att det är skönt. Så nu har jag precis druckit en första kopp kaffe i nattsvart mörker ute på vår terrass. Klockan närmar sig sju och om en liten stund börjar det sakteliga ljusna. 
Jag gillar dock de här första timmarna på dagen, det är min alldeles egen tid då jag hinner skriva, fundera, plocka lite och det viktigaste - jag hinner träna. Min sambo (JB) brukar jag väcka med frukost på sängen först strax före 10. 
Igår flöt dagen på utan några större "skandaler". Tränade på morgonen, ett lugnt pass med yoga 40 minuter och 30 minuters gång på löpbandet. Känner fortfarande av infektionen jag dras med och orken finns inte riktigt där för att köra ett hårdare pass. Efter frukosten som igår bestod av ett par skivor kycklingskinka och ett par skivor ost åkte jag iväg en sväng till storcashen i San Fernando för att handla viner och annat till Nito’s.  
Det märks att det är semestertider för kanarierna nu, mycket bilar och trafik överallt. Den stora semestermånaden är här och sydsidan invaderas av norrboende kanarier. Otroligt mycket bilar på den här ön och alltid svårt att hitta parkeringar. Men visst det är en begränsad yta och många som bor här plus alla utländska turister som hyr bil under sin vistelse. 
Nåväl, jag hittade en parkering och handlingen gick hyfsat snabbt. 
Resten av dagen spenderades hemma, lagade mat, en stunds siesta på soffan och så småningom ner till Nito’s för kvällsjobb. Kvällen flöt på med trevliga gäster både svenskar, engelsmän, kanarier och tyskar. Jag gillar verkligen blandningen av olika nationaliteter. Ska man generalisera har alla sina små egenheter och numera kan jag nästan spika nationalitet direkt så snart gästen kommer in genom dörrarna. Man blir en fena på att slänga sig mellan svenska, spanska, engelska och tyska och även liiiite italienska och franska. Kommer ihåg i början, för 4 år sedan, hur jag tyckte att det var totalt kaos i hjärnan när jag skulle prata ett språk och sedan översätta till spanska på bongen in till köket. 
Idag ska jag, efter frukost, iväg till min favoritmatbutik Mercadona och storhandla. Mycket frukt och grönt står på listan. Lite kyckling, kalkon och lax som komplement. Jag älskar sättet jag har ätit på de senaste 4 veckorna. Känns otroligt hälsosamt och dessutom har man koll på kalorierna. 8/800 it is! 800 kcal/ dag under 8 veckor. Idag är dag 6 vecka 4:)
Ha en fin fredag!
Annicalorie 
Yes! Own it!

Gårdagens lunch: kalkonfilé med sallad och "lätt" coleslaw.

Utmaning - sittande squat för rörligheten! Uppe i 10 min.

Kommentera inlägget här: