Annicalorie - hälsoinspiration

Livet på Gran Canaria och tankar om vikt, hälsa och klimakteriet blandat med inspirerande hälsorecept

Hjärnan är satt på viloläge

Kategori: Allmänt

San Agustin
Värmen fortsätter och just nu har vi (kl. 16.20) 35 grader i skuggan på vår terrass. Lite sand från Sahara har också blåst in över ön (Calima) och det gör att horisonten och himlen täcks av ett tunt dis. 
Som ni säkert förstår har jag hållit mig inomhus till största delen både igår och idag med undantag av ett par ärenden till apotek och optiker igår samt jobb på kvällen. 
Som tur är svalkar det av framåt 19-20 (typ bara 27-30 grader 😂) så det går ändå bra att arbeta. Men jag känner att jag blir segare och tröttare när det är för varmt. Man blir liksom lite mer trögtänkt och gör saker i ett slöare tempo. Idag har jag till exempel inte fått mycket mer gjort än mat och lite surf på datorn men om ett par timmar väntar restaurangen och jobb. 

Enkel sallad med kalkonfile och avokado

8/800
Idag går jag in på vecka 8 med 800kcal/dag under 8 veckor. Helt otroligt vad fort tiden har gått och det har varit både roligt och lätt att följa den här kostplanen. Jag har dock avvikit en del under den en och en halv vecka som min väninna var här och det gör att jag tänker fortsätta ytterligare en vecka så två veckor kvar. Men jag har redan bestämt mig för att fortsätta äta enligt blodsockerdieten, som den också kallas men så klart blir det kanske något fler kalorier per dag. Jag känner att LCLF (low carb low fat) fungerar för mig. Känns sundare än LCHF som jag ätit till och från tidigare. 

Gurkmejapasta

Guldmjölk
Nygammal favorit
Häromdagen kom jag att tänka på guldmjölk som jag brukade dricka ibland för några år sedan. Sååå gott och också väldigt nyttigt, bland annat antiinflammatorisk. 
Hade samtliga ingredienser hemma så jag gjorde en sats gurkmejapasta som jag förvarar i kylen. Dricker morgon och kväll. 
Här kommer receptet på gurkmejapastan:
Annicas guldmjölk
0,5 dl gurkmeja mald
2 msk torkad ingefära mald
2 msk kanel
1 tsk kardemumma 
0,5 tsk svartpeppar 
2 kryddmått äkta vaniljpulver
3 msk cocosolja 
2 dl vatten
Blanda allt i en gryta och koka ihop på medelvärme tills det har blivit en "trögflytande" pasta. 
Låt svalna och förvara sen i kylen. 
När du sedan ska tillreda guldmjölken tar du 1,5 tsk gurkmejapasta och ca 2 dl Mandelmjölk (eller annan valfri mjölk). Värmer upp och vispar tills pastan löst sig i mjölken. 
Drick och njuuuut!

Nu önskar jag en fin lördag!
Ta hand om er
Annicalorie 
Kommentera inlägget här: