Annicalorie - hälsoinspiration

Livet på Gran Canaria och tankar om vikt, hälsa och klimakteriet blandat med inspirerande hälsorecept

Det går neråt

Kategori: Allmänt

(null)

Väder och vind
Söndag morgon är här och just nu har vi endast 20 grader. Luften känns frisk och fräsch, väldigt skönt trycker jag. 
Sommaren har i år än så länge inte varit överdrivet varm. Vi har runt 27-30 grader på dagarna och ganska svalt och skönt på nätterna. Då och då brukar vi få några värmeböljor och ibland också Calima (sand som blåser in från Sahara) men den här sommaren har vi varit förskonade från detta. Skönt att slippa sand och temperaturer på uppåt 40 grader och mer. MEN Calima kan vi få året runt här och fortfarande har vi sommar och det kan bli både hett och fuktigt i augusti och september. 
8/800
Igår var det lördag och för mig betyder det att jag väger och mäter mig. 
Jag har nu gjort halvtid på dieten 800kcal per dag i 8 veckor och fram tills nu har jag gått ner 7 kilo och minskat 7cm i midjan och 3cm runt rumpan. Känner mig både glad och stolt! Känns gött när kläderna börjar kännas rymliga!
Tyvärr dras jag med en jobbig hosta som gör att jag inte kan träna riktigt så hårt som jag skulle vilja. Men jag kör så gott jag orkar och kan. 
Nu taggar jag fyra veckor till och min plan därefter är att fortsätta äta enligt blodsockerdieten men att ligga på ett något högre kaloriintag. Men ändå fantastisk så mycket mat som ryms inom 800kcal om man bara planerar. 
Jag äter gott och det bästa är att jag inte känner det som om jag går på någon diet, sällan hungrig. 
Tonfisksås
Här kommer receptet på en tonfisksås som jag brukar göra. Antingen äter jag den med bara sallad eller också gör jag zucchinipasta till:
2 portioner
1/2 gul lök (ca 80gr)
3 stora vitlöksklyftor (10-12gr)
1 stor burk tonfisk i olja, avrunnen (ca 180gr)
3 msk tomatpure 
1 burk krossade tomater 
1 tsk olivolja 
Salt och svartpeppar
Hacka lök och vitlök, fräs mjukt i en kastrull (det ska inte ta färg). 
I med tomatpure och fräs ytterligare lite. Därefter i med krossade tomater och tonfisk, salta och peppra. Låt koka några minuter - klart!
1 portion ger ca 275kcal och lägger du till zucchinipasta 240gr ger det 34kcal. 
Sååå enkelt, snabbt och gott!
(null)

Nu ska jag köra ett lugnt yogapass för att mjuka upp kroppen och framförallt ryggen. 
Önskar en fin söndag!
Annicalorie 
Kommentera inlägget här: