Annicalorie - hälsoinspiration

Livet på Gran Canaria och tankar om vikt, hälsa och klimakteriet blandat med inspirerande hälsorecept

Äntligen!

Kategori: Allmänt

Solnedgång
Godmorgon!
Vakande tidigt idag och solen har ännu inte gått upp. Sitter med min kaffe på terrassen och bara andas. Äntligen känns luften klar och härlig igen och det känns skönt svalt ute. Både Caliman och värmeböljan är över för denna gång men har lämnat spår efter sig i form av ett fint lager sand som nu täcker bord, stolar och terrassgolv. Det gör inte saken bättre att det kom liiiite regn häromdagen. Riktigt smutsigt! Kanske får det bli en sväng med vattenslangen idag. Det behövs om jag säger så. 
Såå smutsigt efter Calima och lite regn.

Mercadona
Handla på ön. 
Gäster på restaurangen frågar mig ofta var man handlar mat bäst i San Agustin eller i närheten och jag brukar rekommendera Mercadona (spansk kedja) som finns bland annat i San Fernando men också i Meloneras där jag själv brukar handla. Har man bil tar det runt 10 minuter till San Fernando och 15 till Meloneras. Har man inte bil kan man unna sig taxi gram och tillbaka, kostar inte mer än runt 5-6€ per väg. Det finns matvarubutiker även i San Agustin men jag upplever att det blir dyrare att handla i dessa. 
Som sagt jag åker till Mercadonas butik i Meloneras eftersom jag tycker att det är smidigt att handla där. Lite lugnare, mer plats och lätt att parkera bilen i det luftiga parkeringshuset. 
Utbudet på Mercadona är bra även om det inte är en stormarknad med svenska mått mätt. Men allt finns och de utökar alltid med nya produkter. De har en hel del gluten- och laktosfritt och börjar ta in mer och mer vegestariska och även lite veganska produkter vilket passar oss bra då vi gärna skippar kött. 
Prisnivån om man jämför med Sverige är lägre totalt sett även om jag inte tycker att det är jättebilligt. 
Igår storhandlade jag för en vecka och det gick på 130€ för två personer. Fick med mig 3 stora kassar hem med allt från kaffe, vatten, lax, kyckling och massor med grönsaker. Räknar med att vi har ett matkonto på 400-500€ per månad ca. 
Något som är billigt att handla är färsk kyckling och kalkon, ligger på 5-6€ per kilo för filéer. 
Utöver Mercadona brukar jag emellanåt också besöka Spar Natural i Puerto Rico för att handla på mig lite ekologiska och biodynamiska produkter. Här handlar jag goda teer, havregryn, rapsolja, kryddor, mandelmjölk och lite annat smått och gott. Ganska höga priser men ett bra sortiment. 

(null)

Favorit i repris 
Igår lagade jag till middag en riktig favorit - ugnsbakad lax med falsk potatissallad och jag måste bara få dela med mig av receptet:

Falsk potatissallad (2 port)
1 stor zucchini som tärnas i 1 cm stora bitar. 
1/2 finstrimlad purjolök
Fräs detta mjukt (ska ej ta färg) i lite olja och låt svalna. 
Gör sedan en röra:
2 dl naturell grekisk yoghurt
2 msk lättmajonnäs
1-2 msk fransk senap
Smaka av med salt, peppar och i med massa dill. 
Blanda sedan med zucchinifräset och låt stå i kylen så att salladen blir riktigt kall. 
Denna sallad ger runt 110kcal/portion. 

Ugnsbakad lax
1 bit lax
1 citron
1 msk olivolja 
Salt, peppar och dill
Sätt ugnen på 175 grader. 
Lägg laxen i en ugnsform med oljan i botten. 
Krydda laxen med salt och peppar samt dill. Skiva citronen och lägg ovanpå laxen. In i ugnen och baka tills laxen når 56 grader innertemp. (Jag använder alltid stektermometer, blir perfekt resultat då). 
100 gr lax ger runt 180kcal. 

8/800
Ja, jag fortsätter enligt min kostplan och har nu lyckats gå ner 10 kilo, vilket jag är riktigt nöjd med. Jag har fortfarande 10 kilo som jag vill bli av med och mitt mål är att jag ska ha gått ner dessa kilon till den 28 december. 

Nu ska jag gå ner i vårt gym och yoga och sedan väntar jobb framför datorn samt städning av terrasserna och ikväll några timmar på Nito’s. 

Önskar en fin dag!
Annicalorie 
Kommentera inlägget här: