Annicalorie - hälsoinspiration

Livet på Gran Canaria och tankar om vikt, hälsa och klimakteriet blandat med inspirerande hälsorecept

24h vattenfasta

Kategori: Allmänt

Längs med strandpromenaden i San Agustin

Hej från ett blåsigt San Agustin!
Värmen håller fortsatt i sig och nu på morgonen blåser det ganska friskt på terrassen där jag sitter med mitt morgonkaffe. 
Ser fram emot en ledig skön dag som till största delen ska spenderas hemma. Jag har några projekt som jag ska jobba med bland annat håller jag på att lära mig mer om Photoshop och Illustrator och tillsammans med fotoboxen vi köpt tänker jag att jag ska kunna producera snygga bilder Nito’s i reklamsyfte. 
Jag håller också på med ett annat än så länge hemligt projekt som förhoppningsvis kommer att mynna ut i någon typ av publikation kanske till och med en e-bok. 
Mer om detta längre fram. 
Vattenfasta
Vattenfasta 
Någon som vågat prova sig på en längre vattenfasta? 
Jag har börjat läsa på en del och är lite sugen på att prova under 4-7 dagar. 
Tydligen så forskas det en hel del runt detta just nu och jag har sett många i sociala medier som anammat och provat vattenfasta i kortare eller längre perioder. 
Det ska ha många hälsofördelar och fastan går inte först och främst ut på att gå ner i vikt utan de vinster man gör på annat sätt. 
På ulrikaskickstart.se (kostrådgivare Ulrika Davidsson) finns en hel del att läsa i detta ämne och Ulrika själv har nyligen gjort en 28-dagars vattenfasta som hon dessutom har utvärderat. 
Själv gjorde jag en kortfasta på 24 timmar lördag till söndag. Drack då bara vatten, the och lite kaffe. Upplevde under denna korta fasta varje hunger eller energitapp inte heller några förändringar i övrigt. Men jag tänker att det måste vara bra för kroppens organ att emellanåt vila från föda och att vi är skapta för att klara oss utan föda periodvis så jag kommer att planera in en något längre vattenfasta framöver. 
Först ska jag köra klart denna och nästa vecka med 8/800. 

Önskar en fin måndag!
Annicalorie 
Kommentera inlägget här: